30.03.2010

Bombna misija

Objavljeno v Kritike 1-D avtor Jan G.

Zna biti, da je ameriška režiserka Kathryn Bigelow najbolj znana po adrenalinski akciji Smrtonosni val iz začetka devetdesetih, medtem ko so si jo kritiki nemara najbolje zapomnili po kultni vampirski srhljivki Blizu teme, posneti nekaj let prej, bo pa bržčas le malokdo ugovarjal, da je vojna drama Bombna misija film, ki se bo v prihodnje brezkompromisno postavljal na mesto obeh. Zgodba se v duhu ameriške intervencije v Iraku odvija sredi Bagdada in frontira delo vojaške enote, specializirane za deaktiviranje nevarnih eksplozivnih teles. Na čelu riskantnih operacij je brezglavi, furijasti in  na pol manični narednik James (Jeremy Renner), ki brezbrižno rokuje z bombami in razstrelivom, kar pri razdraženih tovariših (Anthony Mackie in Brian Geraghty), ki mrzlično odštevata dneve do menjave enot, kakopak vzbuja nemalo jeze, očitkov in nejevolje.

Vsebinska kompozicija je prej kot ne enostavna in nepretenciozna, a naplet napetih peripetij bistroumno razgrinja široko paleto psiholoških travm, čustvenih izbruhov in halucinogenih zablod, ki jih vsakodnevno  doživljajo operativci na bojnem polju. Portret nerazsodnega narednika, obsedenega s tveganjem in hazardom, je izostren in jasen, Bigelowova pa z njim tudi za ceno občasno nerealističnih sekvenc, ki karikirajo protagonistovo tešenje samodestruktivnih nagonov, mesi osnovno premiso o obsesivnosti vojne in boja. A temelj tematske pronicljivosti je v resnici postavljen z izvrstnim scenarijem Marka Boala, čigar kritično percepcijo iraške vojne smo posredno spoznali že v hladni moralki V dolini smrti, ki jo je Paul Haggis skoval na podlagi njegovega raziskovalnega članka, tokrat pa obetavni pisec iz prve vrste žuga ameriškem interveniranju na Bližnjem vzhodu in brezkompromisno frontira pelin pretresenih in zbeganih mož na peklenskih vojaških misijah.

Seveda pa ob utemeljenih tematskih poantah ne gre zanemariti lucidne obrtniške plati filma. Izraznost prizorov surovega vojaškega vsakdana zagotavljata ubrana režija in taktna montaža, ki spaja infiltrirano večperspektivnost dogajanja, v nič manjši meri pa k njej botrujeta tudi robata in neobrušena fotografija ter raskava zvočna podlaga, ki filmu dajeta trpek realistični pečat. Bigelowova suvereno vleče ustrezne cineastične niti in vse te aspekte enkratno koordinira, ob tem pa spretno usklajuje še prepričljiv in izredno homogen igralski ansambel ter se niti za moment ne ukloni pod težo obrabljenih žanrskih postavk vojnega filma. Z njenim izdelkom sedma sfera po patetičnih eskapadah, kot je Domovina junakov, končno dobiva markantno interpretacijo iraške vojne in tako zastavlja vsaj spodoben aktualen analog obče znanim filmom o ameriškem posredovanju v Vietnamu s Coppolovo Apokalipso danes, Kubrickovo Popolno bojno opremo, Ciminovem Lovcem na jelene in Stoneovim Vodom smrti na prvi črti.

8/10

IMDb

 
Objavo lahko komentiraš, ali pa s svojega bloga pustiš trackback. RSS 2.0

9 komentarjev

  1. mrXfilm » Oskarji 2010 pravi:

    Najboljši film, oskar
    Najboljši režiser – Kathryn Bigelow, oskar
    Glavna moška vloga – Jeremy Renner, nominacija
    Izvirni scenarij, oskar
    Montaža, oskar

    Poleg tega:
    oskarja za mešanje in montažo zvoka
    ter nominaciji za kamero in glasbo.

    30.03.2010 ob 16:47

  2. IZTOK GARTNER IZTOK GARTNER pravi:

    Če omenjaš njene filme nikakor ne smeš pozabiti na Strange Days, ki je po moje bolj prelomen in kulten od tistih dveh, ki si jih naštel. Vsaj zame, no.

    30.03.2010 ob 17:54

  3. filmoljub pravi:

    Hvala za obsežno linkanje :) , ogled tegale umotvora pa me – verjel(i) ali ne – še vedno čaka. Bržčas imam (najbrž neupravičen) zadržek, ki mi veli, da film ni tako zelo zaslužil vseh silnih oskarjev. A po tvojem vtisu sodeč gre vendarle za ogleda vreden projekt; tudi tokrat bom zaupal temu mnenju, o svojem pa morebiti še poročam.

    Se strinjam z zgornjim komentarjem, da je Strange Days poseben, luciden in v veliki meri izviren žanrski pripadnik. Zanimivo ob njem je še dejstvo, da je scenarij napisal Cameron.

    30.03.2010 ob 18:02

  4. paucstadt paucstadt pravi:

    No, meni je bil dotični film dober, gledljiv, a nikakor ga ne čislam v taka nebesa kot praktično vsak kritik tega sveta. Ni me tako ganil, kot druge, opažam. Ti si dobro argumentiral, jst večjega spisa nisem spravil skupaj, pa mi je sedaj malo žal. No, sem pa zadnjič v eni debati dejal, da ga bom še enkrat pogledal in se bolj poglobil, pa da vidim kako me lahko prepriča ob drugem ogledu.

    30.03.2010 ob 19:15

  5. Jan G. Jan G. pravi:

    Iztok, Near Dark sem izpostavil, ker je bil kritiško odlično sprejet in označuje režiserkin preboj med prepoznavne ustvarjalce, za Point Break pa ocenjujem, da je zaradi maničnega sukanja po tv ekranih pri nas najbolj poznan. Sicer pa opozorilo na mestu, Strange Days bi bilo pošteno vriniti mednju.

    Filmoljub, hvala tebi za argumentirano kolekcijo spisov na temo filmov o vietnamski vojni, ogled Bombne misije pa vsekakor priporočam, dasiravno delim mnenje, da je bera oskarjev kanček pretirana.

    Paucstadt, stvar okusa, meni se zdi film zrel, poantiran in dovršeno posnet ter kot tak definitivno nadpovprečen, po drugi strani pa vendar ne dominantno presežen in zategadelj tudi ne na ravni v zaključku objave navedenih presežkov.

    30.03.2010 ob 23:01

  6. IZTOK GARTNER IZTOK GARTNER pravi:

    To pa drži. Pa tudi Point Break je njen največji hit. Je pa Bombna misija kljub oskarjem kar se zaslužka tiče ostala na suhem in je, če se ne motim, od vseh filmov, ki so kdaj sneli oskarja za naj film in pobrali še toliko drugih nagrad, najbolj skromna pri končnem zaslužku. To pa je vseeno čudno, saj je film vendarle dokaj komercialno zastavljen. Bil sem prepričan, da bo manjko dobljen nazaj po oskarjih in da bo končno dobil pravo distribucijo, pa se to ni zgodilo.

    30.03.2010 ob 23:35

  7. Jan G. Jan G. pravi:

    Bo držalo, čez palec borih 26.5 milijonov dolarjev zaslužka ob petnajstih vloženih ni kaj prida bilanca. Interesantno, Crash, ki se mi zdi glede na življenjepis sličen, je pred leti s 6.5 milijoni budžeta iztržil slabih sto milijonov dobička. Ugibam, da se razlog za slab iztržek Bombne misije skriva v neodmevnih in raztresenih premierah po svetu tekom lanskega leta, v času oskarjevske norije pa si ga je verjetno večina izbrskala na spletu.

    30.03.2010 ob 23:46

  8. Jure B pravi:

    Jaja, se strinjam z oceno. Precenjen film.

    31.03.2010 ob 17:55

  9. mrXfilm » Glasnik pravi:

    [...] žanru vojnih dram in ga v več aspektih tudi na kvalitativnem nivoju spečamo z bolj prepoznavno Bombno misijo, kar se ne more šteti kot zanemarljiva [...]

    10.08.2010 ob 17:08

Komentiraj

Komentiranje iz tujine je omogočeno zgolj prijavljenim uporabnikom !