2.01.2010

Avatar

Objavljeno v Kritike 1-D avtor Jan G.

Modrovanja o tem, kako se kinematografi v zadnjih letih praznijo in prašijo, se zdijo v zadnjih tednih smešna in ridikulozna; razlog je projekt velikopoteznega in vizionarskega cineasta Jamesa Camerona po imenu Avatar. Da bi videli to nebeško čudo, se morate angažirati dan ali dva prej, v dvorano naslade pa si pot dobesedno utreti s komolci, pri čemer je, paradoksalno in oderuško, k plačilu mastno zabeljene karte potrebno dodati še belič, da bi si zagotovili očala, ki načarajo globinsko predstavo. Ni kaj, hud zalogaj za tečnega filmofila z bolestno paranojo o komercialni eksploataciji medija.

Na srečo in kot je po spektaklih Terminator, Osmi potnik in Titanik splošno znano, se James Cameron na svoje fantazijske erekcije odziva znatno bolj preudarno od kolega Michaela Bayja; njegove ideje se tako najprej izlijejo v zgodbo, šele ta pa dobi posebne efekte, kar znatno ublaži zgago, ki se mi poraja ob čezmerni marketinški prostituciji. Vem, marsikdo bo oporekal, da poldrugo stoletje v prihodnost postavljena saga o človeškem rudarjenju na neokrnjeni luni neznanega planetarnega sistema, fokusirana na depriminiranega marinca (Sam Worthington), ki med žilavimi domorodci najde nov začetek, zveni kot boleče predvidljiva sestavljanka znanstveno-fantastičnih epopej in, kaj hočem, temu lahko le ponižno prikimam. Imam pa vseeno dolg jezik – ni vsaka narativna spacanka, ki v filmski meri šteje poltretjo uro, artikulirana in nizko viskozna, ni vsaka paleta stereotipnih likov dobro pripravljena, racionalna in celovito izrabljena in ne, še zdaleč niso vsi napleti klišejskih floskul zaokroženi, poantirani in smiselno posredovani. Pri Avatarju pač; izpoved invalidnega vojaka, ki se, reinkarniran v atletskega modrokožnega humanoida, infiltrira v pleme z naravo spečanih naseljencev, da bi zbral podatke za uničujoč osvajalni napad, je jasna, pronicljiva in sistematična parabola, ki s spretno kompozicijo protagonistov in antagonistov iznajdljivo in skrbno sprega akutno aktualne teme okoljske ozaveščenosti, hipokritske imperialistične politike in brezkompromisne kapitalistične logike.

Druga in v tem slučaju znatno bolj lucidna plat je vizualna podoba filma. Vrabci čivkajo, da je Cameron spektakel zasnoval pred dobro dekado in ga, ker snemalna mašinerija ni bila tehnološko zrela, za nekaj let odložil ter razvijajoče se pripomočke postopno prilagajal lastnim potrebam. Rezultat je impresiven in dih jemajoč; grafično predrugačenje igralcev in digitalna obdelava njihove mimike ter gibanja je okretnejši in priročnejši analog maskirnim in kostumografskim trikom, s katerim smo se v zadnjem obdobju resda že srečali, a nikakor ne v takšni širini. Še osupljivejša je vratolomna globinska avantura po živopisani džungli in slikoviti krajini, za katero se gre zahvaliti prilagojeni stereoskopski kameri, ki postavlja smerokaze za nadaljnji razvoj igranega 3D filma. Če v obzir vzamemo novo eksplozijo te produkcijske atrakcije in zadržano napovemo, da se bo ta na rovaš tržne uspešnosti obdržala vsaj še nekaj let, lahko Avatar brez oklevanja proglasimo za pomemben filmski konfin, ako se izkaže, da gre pri trendu za historičen preskok, pa je pred nami celo pravcati pionirski izdelek, ki bo v filmsko zgodovino na veke vekov vkovan kot prelomen fenomen. Kakorkoli že, čas bo dal odgovor, zato dovolite, da v izogib tovrstnemu sanjarjenju ter morebiti popolnoma prevranjenemu natolcevanju, ki ga je polno in povsod dosti, Cameronov imenitno skreiran konstrukt poskušam pribiti v sedanjost ter ga s tem namenom označim “le in samo” za spektakel, ki se z generiranjem pretresljivo doživete fantazijske bariere suvereno postavlja na čelo konjenice modernih digitalno sintetiziranih filmskih epov, kakršni so Zmeckisov Beowulf, Snyderjev 300 in Gibsonov Apokalipto.

8/10

IMDb

 
Objavo lahko komentiraš, ali pa s svojega bloga pustiš trackback. RSS 2.0

24 komentarjev

  1. jos pravi:

    Pa si ti en filozof,… tale film je poceni replika filma “pleše z volkovi” Samo da na drugem planetu, ideje pa obrabljene in izposojene pri ameriških indijancih. Sicer pa računalniška igrica, isto kot 2012. To je današnji doseg režiserjev.

    2.01.2010 ob 17:46

  2. Jan G. Jan G. pravi:

    jos, Pocahontast, Pleše z volkovi, Poslednji samuraj, še kaj? Sem prepričan, da jih ne bi bilo težko nabrati ducat sličnih, a to še ne pomeni, da zgodba ni dobro skonstruirana, interesantna in jasno podana. Računalniška igrica? Povej mi eno približno tako dodelano, jo bom rade volje preizkusil.

    2.01.2010 ob 17:54

  3. filmoljub pravi:

    Zelo lepo spisano, pronicljivo razmišljanje in upravičeno kritičen pristop. Me veseli, da v navalu vsesplošnega navdušenja in visokoletečih ocen z vseh strani pravi cineast takole stvarno in argumentirano razpravlja o filmu. Si ga še (vedno) nisem ogledal, ampak s strani cineastične srenje podobno (vnaprej) orgazmirajoče čislane Tarantinove Barabe so me — roko na srce — malce razočarale in ne le, da se mi še zdaleč ne zdijo njegov najboljši dosežek, še med najboljših 5 nisem prepričan, ako se uvrstijo. Zato imam raje vnaprej karseda nizka pričakovanja, pa sem potem (sicer čedalje redkeje) prijetno presenečen.

    Za novoletno resolucijo pa sem se osebno zaobljubil, da bom še bolj kritičen, tečen, razborit in neprizanesljiv. Vsakega zmazka za čisto zlato mi pač ne bodo več prodajali.
    :)

    2.01.2010 ob 19:14

  4. Dave pravi:

    Ufff, spet bodo morali nekateri popljuvati nekaj, kar je prelomno v zgodovini filma, da bi sebi ali komu drugemu dokazali, da so tudi pametni, sposobni svojega mnenja.
    Film je brez dvoma ves čas na meji genialnosti, meji mogočega in še na meji sprejemljivega za množice, ki v kinematografe nosijo denar. Tako tudi mora biti. Ne more se film napraviti za iks poljubnega ozaveščenca, intelektualno globokega gledalca, ker jih je enostavno premalo, da bi napolnili blagajne. Po drugi strani ne more biti poceni trik-parada za bebčke, ker ne bi ustvaril fame, kako dober je.
    In ravno v tem tiči vsa genialnost Camerona, združiti že videne vzorce v obliki, ki nekoga spominja, nekoga navduši v novi obliki, nekoga preseneti….
    Ne morem se ne spotakniti ob vse tiste, ki iščejo neke primerjave.., kaj pa bi vi radi? Nekaj, kar 90% ljudi ni v stanju razumeti? Saj pa ja več kot 70% ljudi še vedno verjame v boga!
    Film je fantastičen. Zgodba primerna klienteli, a efekti dih jemajoči. Detalji, ki se ob njih sprašuješ, kje samo so jih vzeli…
    Da vsekakor je prelomnica v filmski industriji, ki bo za kategorijo distancirala P2P uporabnike od največjih del in kinematografskih uspešnic.Sedaj nam ostane le še 2D povpreček na torentih…

    2.01.2010 ob 19:16

  5. Beno pravi:

    in ti si mi en filmski kritik? Zame samo en diplomirani cepec, ki nič ne ve o tem kaj so ljudje, kakšne želje imajo itd….nasploh en zaplankan, vase zagledan bedak. Ne gre o tem kakšen je film, ampak zakaj ga ljudje gledajo !!! in o tem se tebi niti ne sanja.

    2.01.2010 ob 19:16

  6. paxman pravi:

    “[...]ki nič ne ve o tem kaj so ljudje, kakšne želje imajo [...]. Ne gre o tem kakšen je film, ampak zakaj ga ljudje gledajo.”
    Pol bi to bila kritika gledalcev in ne filma, ane?

    2.01.2010 ob 19:35

  7. Jan G. Jan G. pravi:

    No ja, česar očitno nekateri ne morejo razumeti, je, da na svojem blogu izražam svoje mnenje in zbiram svoje vtise. In žalostno je, da ljudje, ki toliko vedo o ljudeh, ne znajo mnenj ljudi upoštevati in se na kulturen način nanje odzivati.

    2.01.2010 ob 19:40

  8. Anubis pravi:

    Še moje mnenje. Film si zasluži 5 od 10 in še to zgolj zaradi novih mejnikov v samem videzu filma. Zgodba je v najboljšem primeru povprečna, podobnih “eko” zgodb v stilu dobrega proti zlu je bilo že veliko in v dobi scenaristične suše je ta poskus kvečjemu korak nazaj.

    2.01.2010 ob 22:56

  9. Plujem Plujem pravi:

    Filma si še nisem ogledala. Imam pa v planu. Predvsem 3D bi rada znova poskusila. Pred časom sem gledala Beowulfa (al’ kako se je že reklo). Pa sem bila navdušena. Verjetno še posebej zato, ker sem vizualni tip človeka.

    Kar se pa recenzije tiče, sem pa navdušena. Najprej nad sestavljeno oceno, še bolj pa nad skladanjem besed v tako zanimive, polne stavke. Všečno. Všečno.

    2.01.2010 ob 23:11

  10. Jan G. Jan G. pravi:

    Plujem, hvala, pa obilo užitkov ob vizualnih dobrotah.

    2.01.2010 ob 23:28

  11. Bostjan B. pravi:

    Se strinjam z Anubisom in josom; film vreden ogleda zaradi efektov, sama zgodba pa grdo pronicljiva in naivno postavljena.

    3.01.2010 ob 01:20

  12. w33d w33d pravi:

    Jah, kaj naj? Nič ne bi dodal, saj si zajel praktično vse in vse to je res. Sicer pa sem se tudi sam “trudil” s kritiko in mu, tako kot ti, namenil osmico.

    3.01.2010 ob 01:37

  13. Jaz pravi:

    Beno: “Ne gre o tem kakšen je film, ampak zakaj ga ljudje gledajo !!! in o tem se tebi niti ne sanja.”

    Daj no, ljudje hodijo gledat izključno zaradi reklame (formalne in ustne). In kritika je odlična (skoraj bolš kot film ;)

    3.01.2010 ob 05:14

  14. sergej pravi:

    Nisem vedel, da je “ridikulozen” slovenska beseda. Ne vem za kaj so potrebne takšne skovanke. Pametni ljudje se izražajo zelo enostavno, ostali pa …

    Film sem si ogledal. Če odvzameš efekte, sam dolgčas. Sicer sem pa sit tudi efektov, ki so kot mašilo in skoraj osnovni namen, da se predstavi nova tehnologija.

    Kje so že časi, ko je bila zgodba najpomembnejša? Zdaj sedimo v kinu kot eni cepci in čakamo na novo dozo vizualnih očinkov.

    3.01.2010 ob 09:26

  15. Jan G. Jan G. pravi:

    sergej, mazanje jezika nikakor ni moje poslanstvo, še manj izkoriščanje v namene pametovanja. Da v mojem pisanju mrgoli tujk, arhaizmov in neologizmov, je preprosta posledica poigravanja z jezikom in menim, da ga s tem prej spoznavam, kot pa mu povzročam kaj pretresljivo škodljivega. Poleg tega se mi zdi tvoja graja domala ridikulozna, saj že v drugi povedi nerodno podležeš slovničnim bremenom, ob kar se niti ne bi spotikal, ako me ne bi tako pokroviteljsko okrcal in medvrstično označeval za bedaka. Pa brez zamere.

    3.01.2010 ob 10:26

  16. Jan G. Jan G. pravi:

    Med komentarji se je nabral kupček diametralnih mnenj glede zgodbe filma, ki jo eni kujejo v zvezde, spet drugi označujejo za cenen plagiat. Rekel bi, da ima vsak po svoje prav, po mojem osebnem prepričanju pa gre za pripoved, ki se lično prilega konceptu izdelka. Podobnosti in paralele tudi mene mestoma pečejo, a tolaži me dejstvo premišljene fabule in jasne naracije. Odliko Cameronovega scenarija vidim predvsem v racionalnosti likov; dobro so izkoriščeni in povečini poosebljajo večje skupine ljudi (znanstvenica zastopa okoljevarstvo, polkovnik imperializem, vodja kapitalistično miselnost, domorodka složnost z naravo,…), medtem ko je protagonist elastično vpet mednje. Poleg tega ima zgodba močno rdečo nit, je nazorna in poseduje imenitno premiso o enovitem organizmu, ki ga sestavlja celotna flora in favna. Kakopak ne gre brez kompromisov in bučk, a rekel bi, da se je potrebno zavedati širine, ki jo Cameron jemlje v obzir in jo tudi spretno zaobjame na ravni spektakularne naravnanosti filma.

    3.01.2010 ob 10:54

  17. jos pravi:

    Ravno v tem ni širine,…

    “Odliko Cameronovega scenarija vidim predvsem v racionalnosti likov; dobro so izkoriščeni in povečini poosebljajo večje skupine ljudi (znanstvenica zastopa okoljevarstvo, polkovnik imperializem, vodja kapitalistično miselnost, domorodka složnost z naravo,…),”

    To so klišeji,… znani in znucani

    3.01.2010 ob 11:07

  18. Jan G. Jan G. pravi:

    Racionalnost kot kliše? Predpostavljam, da te motijo teme. Avatar le-tem resnično ne doprinaša nič novega, v tem se strinjam in to tudi meni ni po godu, jih pa za moje pojme prepričljivo strne in prikaže, na ravni spektakularnosti filma ponavljam.

    3.01.2010 ob 11:25

  19. Milenči pravi:

    komaj čakam, da si film ogledam.
    Ljubim ZF že itak, ampak…tale film je menda grozljivo dober………
    Žal moram prej dobiti eno žrtev, da greva skupaj…..
    :-)

    3.01.2010 ob 17:02

  20. jos pravi:

    Milenči,film je grozljivo povprečen, morda celo podpovprečen.

    3.01.2010 ob 17:55

  21. Prome Prome pravi:

    Film je več kot odličen. Malenkost preveč klišejsko predvidljivo zgodbo pa nadoknadi predvsem vizualni del filma, saj se gledalec tisti dve uri in še nekaj drobiža počuti kot sestavni del prečudovito animiranega sveta.

    4.01.2010 ob 16:22

  22. mrXfilm » Oskarji 2010 pravi:

    Najboljši film, nominacija
    Najboljši režiser – James Cameron, nominacija
    Montaža, nominacija

    Poleg tega:
    oskarji za kamero, vizualne učinke in scenografijo
    ter nominacije za glasbo, mešanje zvoka in montažo zvoka.

    8.03.2010 ob 19:03

  23. filmoljub pravi:

    Film sem si končno (kot vedno z zamudo) ogledal in se mi zdi odličen. Mislim, da mu brez zadržkov prisodim 9/10. Morda celo napišem kaj o njem.

    14.03.2010 ob 21:49

  24. filmoljub pravi:

    http://filmoljub.blogspot.com/2010/03/avatar-2009.html

    16.03.2010 ob 11:23

Komentiraj

Komentiranje iz tujine je omogočeno zgolj prijavljenim uporabnikom !