2.01.2009

Sirotišnica

Objavljeno v Kritike O-Š avtor Jan G.

Sirotišnica, intenzivna in efektna srhljivka mladega španskega režiserja Juana Antonia Bayone, je pripoved o siroti Lauri (Belén Rueda), ki se s soprogom Carlosom (Fernando Cayo) in posvojencem Simónom (Roger Príncep) vrne v staro, razpadajočo vilo, v kateri je preživela del svojega otroštva. V lastni režiji bi rada oživila dom za otroke s posebnimi potrebami, a še preden realizira svoje plemenite načrte, se z nadebudnim Simónom, ki ima na moč bujno domišljijo in prijateljuje s kopico namišljenih vrstnikov, zaplete v zloveščo igro, v kateri je meja med sedanjostjo in preteklostjo povsem zabrisana. Po otrokovem tragičnem izginotju se Laura poda v manično iskanje, ki jo pripelje na rob norosti in obupa.

Bayonin film se rado reklamira kot analog del Torove pretenciozne kreacije Favnov labirint, zategadelj sem se od njega nadejal gracioznega obrtnega aranžmaja z večstransko psihološko razčlenitvijo likov in kompleksno tematsko strukturo. Veščega cineastičnega postopanja mi v izdelku ni bilo težko uvideti; razkošnosti upodobitve fantazijskega sveta, nad katerim sem bil impresioniram v del Torovem izdelku, sicer ni zapaziti v tolikšni meri, sta pa zato Bayonin smisel za prirezovanje in krojenje žanrskih klišejev ter odličen občutek za gradnjo suspenza in stopnjevanje ritma nedvomno vredna glasne hvale. Po drugi strani sem malodane razočaran nad povprečno dramaturgijo; zapletena fabula kliče po bistroumni in dobro koordinirani pripovedi, ki bi štorijo v epilogu znala lucidno povezati v smiselno celoto, namesto te pa dobimo silno zmedeno štorkljanje z interesantnim razpletom, v katerem pa je razjasnjena le površinska slika, medtem ko številne peripetije, nanizane tekom filma, ostajajo netolmačene. Tudi dramatska razsežnost v meni ne vzdrami posebne vznesenosti, saj Bayona halucinacije in blodnje le nerazločno očrta kot izraz mor in duševnih tegob, s čimer zamudi lepo priložnost za vpadljivo interpretacijo protagonistkine utesnjenosti, večji del  zaslug za pronicljivost glavne junakinje pa tako lahko pripišemo predvsem Ruedini nadvse prepričljivi in ponotranjeni karakterizaciji. Zaradi tovrstnih odlik filma, ki je prerasel v pravi španski hit, s svojim zapisom nočem diskreditirati, v enačenju z avtorskim delom Guillerma del Tora pa vendarle vidim popoln nesmisel – mnenja sem, da gre za zelo soliden žanrski izdelek, ki pa se mu v poplavi slaboumnih ameriških rimejkov pripisuje za odtenek prevelika vrednost.

6/10

IMDb

 
Objavo lahko komentiraš, ali pa s svojega bloga pustiš trackback. RSS 2.0

19 komentarjev

  1. mrXfilm » 19. Liffe pravi:

    Programska kategorija: Predpremiere

    2.01.2009 ob 20:12

  2. filmoljub pravi:

    V izdelkih, pod katere se (tako ali drugače) podpiše del Toro, osebno vidim predvsem simbolično in alegorično kvaliteto, namreč metaforo za ustvarjanje alternativnih domišljijskih svetov in predvsem kompenzacijo za usihajoče vrednote (krščanskega) patosa in transcendence, ki jih ponuja zlasti zahodnjaška religija. Drugače povedano: del Toro opozarja na praznino v duši in pomanjkanje upanja in verovanja, ki pesti in siromaši etični sistem sodobnega človeka. Upal bi si celo potegniti vzporednico med del Torovo simboliko in azijskimi (zlasti japonskimi) grozljivkami, v katerih je podoben osrednji motiv razpad tradicionalnih vrednot v luči novodobnega medgeneracijskega in socialnega prepada urbanega človeka.

    :D Lahko pa se seveda motim in vidim stvari, ki jih v resnici ni.

    3.01.2009 ob 08:59

  3. Jan G. Jan G. pravi:

    No, meni se zdi tako razmišljanje povsem na mestu.

    Kakorkoli, obhaja me dvom, da se v Sirotišnici, katere producent del Toro je, pretaka veliko njegovega duha, sodelovanje pri projektu je po mojem mnenju bolj promotorske in statusne narave, mu je pa Bayone v ustvarjanju in razmišljanju nedvomno podoben (ali pa se vsaj trudi mu biti podoben).

    3.01.2009 ob 10:25

  4. filmoljub pravi:

    Mhja, najbrž res to slednje. Vsekakor pa moje razpr(e)danje dejansko leti zlasti na del Torova Faunov labirint (2006) in Hudičevo hrbtenico (2001), kjer se mi ta mistična komponenta oz. aluzija na transcendenco zahodnjaške etike zdi še najbolj očitna.

    3.01.2009 ob 12:42

  5. Pris Pris pravi:

    S tvojim opisom “povprečne dramaturgije” in “dramatske razsežnosti” se nikakor ne strinjam. Kakšno zmedeno štorkljanje? In kako štorija v epilogu ni bila lucidno povezana v smiselno celoto? Zadeva se zaključi izredno lepo in tekoče, nekatere peripetije, nanizane znotraj filma, res ostanejo “netolmačene”, vendar lahko pozoren gledalec brez problema te vrzeli zapolni s svojo interpretacijo. Moja ocena filma je bistveno višja. ;)

    3.01.2009 ob 13:03

  6. Jan G. Jan G. pravi:

    No, lastna interpretacija do neke mere je možna in sprejemljiva, pa vendar se je pri tolmačenju vse prevečkrat potrebno sprijazniti z dogodki na meji verjetnega: obisk medija je napet in klavstrofobičen segment filma, a v smislu zgodbe popolnoma nepotreben, celo neskladen, iskanje zaklada se mi zdi, kar zadeva pojasnjevanje, obakrat smešno, še najbolj v drugo, pojavljanje starke je na meji prebavljivega, potem pa je tu še kup detajlov (npr. školjke pred vrati), ki mi jih je ob vsem že prej naloženem težko požreti. Poleg tega Laurini prividi nimajo izrazitega vzroka – seveda si jih lahko sam glede na videno zamislim dosti, a jasnega in očitnega bi se od zgodbe vendarle nadejal. Veliko količino teh komaj verjetnih peripetij razumem kot poskus ustvarjalcev, da bi sestavili konstanto napet film, a za moj okus gre vse skupaj preko meje sprejemljivega. Razpleta, ki v meni pušča zmedo in konfuznost, ne bi označil za lucidnega, kot primer takega še enkrat navajam epilog Favnovega labirinta.

    Pa da ne bom zvenel preostro – film še zdaleč ni zanič, fasciniran nad njim pa resnično nisem.

    3.01.2009 ob 14:44

  7. Pris Pris pravi:

    Zame poanta filma ni bila v realizmu oz. iskanju izginulega sina, temveč v tem, da so (brutalno umorjeni) otroci v deželi Nije dobili svojo Wendy. V tem kontekstu sploh ni šlo za privide, duhovi otrok pa so izkoristili dogajanje v hiši za dosego svojega cilja – odkritja resnice o njihovi smrti in “vrnitve” njihove Wendy. Igrice z iskanjem zaklada in školjke v tem pogledu niti niso smešne, prisotnost medija pa je – če ne drugega – pojasnila določene stvari o prostorih v hiši in preteklosti le-te, hkrati pa je prikazala tudi Laurino stisko in pripravljenost verjeti tudi manj konvencionalnim razlagam.

    Več možnih interpretacij je ponavadi odlika dobrih filmov. ;)

    3.01.2009 ob 15:05

  8. Jan G. Jan G. pravi:

    Tega pogleda sam mogoče niti ne bi označil za drugačno interpretacijo, raje bi ji rekel druga, fantazijska perspektiva dogodkov, ki je zrcalna realni in v filmu igra praktično enakovredno vlogo. A to po mojem mnenju ne opraviči nelogičnosti v stvarni komponenti, želel bi si, da se skladata obe. ;)

    3.01.2009 ob 16:00

  9. paucstadt paucstadt pravi:

    Opala, kar nizka ocena. Mene je prepričal precej bolj, ne toliko kot Rec, ampak gre za povsem dostojno srhljivko.

    3.01.2009 ob 20:34

  10. filmoljub pravi:

    Meni je bil vsaj tako všeč kot Amenábarjev The Others (2001), če že govorimo o zgodbi o duhovih. Vsaj z vizualne in dramaturške plati.

    4.01.2009 ob 14:35

  11. Jan G. Jan G. pravi:

    Hm, potlej sem očitno edini srboritež tod okoli. :evil: :)

    4.01.2009 ob 15:48

  12. filmoljub pravi:

    Nič hudega, saj si tako kot vedno sijajno argumentiral in podkrepil svoje mnenje, in samo to šteje. Da ne bo pomote: kakšna hudo presežna filmska mojstrovina El Orfanato tudi meni ni (daleč od tega, kakor ga v zvezde kuje denimo Gartner), a v poplavi klonov azijskih grozljivk in hollywoodskih bedastoč se mi zdi film nadvse svež. Je pa res, da k temu obilo pripomore tudi meni najljubši (filmski) jezik, španščina.

    4.01.2009 ob 19:38

  13. IZTOK GARTNER IZTOK GARTNER pravi:

    Uf, Jan, s tole oceno pa si ga počil mimo. Upam, da se nikoli več ne boš dela norca iz mojih ocen. Nimaš več pravice, dragi kolega :)

    7.01.2009 ob 05:15

  14. Jan G. Jan G. pravi:

    Nikoli ti nisem očital tvojega mnenja ali pa celo zahteval, da bi bilo enako mojemu, želel sem le utemeljitve in argumente, to pa je, dragi kolega, precejšnja razlika.

    7.01.2009 ob 15:28

  15. IZTOK GARTNER IZTOK GARTNER pravi:

    Če mojih argumentov ne štekaš in pričakuješ neke poglobljene filozofske razprave, je stvar pač zakomplicirana.
    Kot sem rekel, nimaš več pravice očitati prenizke ocene, ki jo dam kakem filmu. Ker tole, kar si naredil Sirotišnici, je zločin, dragi kolega. Veliko hujši od tistega, kar sem jaz naredil Gomorri.

    7.01.2009 ob 18:11

  16. Jan G. Jan G. pravi:

    Dragi kolega, če misliš, da se bom s tabo spuščal v kakršenkoli konflikt, se bridko motiš. Če se ne motim, si zadnjič na svojem blogu pridigal o tem, kako ima vsak pravico pisati, kar želi; strinjam se s tabo, a ne razumem, kako si mi jo sedaj drzneš tu oporekati.

    Pri Gomori ti nisem očital mnenja – sem pa zapisal, da me ne prepriča kritika, v kateri na nizkotnem nivoju presojaš film. Poleg tega argumentiranje ne zahteva nikakršnega filozofiranja, da sem premalo uk, da tvojih argumentov ne bi razumel, pa mi prosim ne očitaj. V vednost pa tudi to, da ne poveličujem svojega pisanja in svojega mnenja – pišem, kar mislim, ob tem pa rad preberem tudi dobro spisano nasprotno mnenje.

    7.01.2009 ob 22:20

  17. filmoljub pravi:

    … in pričakuješ neke poglobljene filozofske razprave, je stvar pač zakomplicirana.

    O, to pa rad verjamem. :D

    8.01.2009 ob 12:48

  18. AmaL7hea pravi:

    Jan, se podpišem pod tvojo recenzijo, trikrat podčrtano. Ogromno je neumnih trenutkov (tudi kako si ona nogo zlomi v teku v pesku mi je nerazumljivo;) plus da je vsa zgodba sestavljanka klasičnih, že zelo znucanih prijemov srhljivk, tudi zgodba o mrtvih, ki želijo zadoščenje, mi je precej pase. Nekaj svežega prosim! The Cube mi je zaradi svoje izredne izvirnosti zgodbe npr. odličen protiprimer.

    16.01.2009 ob 14:21

  19. mrXfilm pravi:

    Coraline
    Coraline (2009)

    16.07.2009 ob 22:00

Komentiraj

Komentiranje iz tujine je omogočeno zgolj prijavljenim uporabnikom !