9.07.2007

Življenje drugih

Objavljeno v Kritike T-Ž avtor Jan G.

Življenje drugih, z oskarjem za najboljši tujejezični film nagrajena drama nemškega režiserja Floriana Henckla von Donnersmarcka, ni le izvrstna depikcija represije povojnega vzhodnega bloka, pač pa tudi subtilna in zelo infiltrirana obravnava problema umetnika in umetnosti znotraj strogega totalitarnega režima. Dogaja se v Vzhodni Nemčiji pet let pred padcem Berlinskega zidu. Komisar Gerd Wiesler (Ulrich Mühe) je predan, zelo precizen in nepopustljiv izpraševalec in prisluškovalec, primer tihega, apatičnega in objektiviziranega državljana, vzor uslužbenca, ki ne sprašuje in ničesar ne zahteva, človek, oropan vizij vrednot in intimnih odnosov – skratka, tip je idealno orodje za realizacijo ideje o popolnem nadzoru družbe. Pisatelj Georg Dreyman (Sebastian Koch) na drugi strani daje vtis oportunističnega umetnika, ki se podreja zahtevam socialističnega ustroja, a Wiesler takoj, ko ga zagleda, ve, da se za priliznjenim nasmeškom skriva človek, ki se ni odrekel svobodi govora in tiska. Nič, obesi se mu za vrat, vtihotapi se v njegov vsakdan in skrbno beleži njegove navade, rutinska opravila, mečkanja z ženo (Martina Gedeck), sicer fatalno igralko, ki ji je življenje en sam, velik oder, pogovore z nadzorovanim prijateljem (Hans-Uwe Bauer) in suspendiranim režiserjem (Volkmar Kleinert) – in ko Wieslerja že po malem stiska, da je Dreyman čist, ta udari; pisatelj napiše provokativni članek o brezštevilnih samomorih, ki namiguje na popolno podrejanje družbe, in ga objavi v zahodnonemškem Spieglu, a Wiesler, prevzet nad poetičnostjo svobodne besede, subjektivnostjo, intimnostjo in izrazom, na veliko zamiži, ali bolje, v poročila začne zapisovati čisto fikcijo in v slogu velikega umetnika prefinjeno in povsem neopazno korigira, spreminja in prilagaja realnost.

Brez posledic pa njegovo ustvarjanje kajpak ne ostane. Ko se skorumpirani, nenačelni in zoprno konformistični minister Hempf (Thomas Thieme) maščuje nad Dreymanovo ženo, ki zavrne njegove zahteve po zmenkih in srečanjih, pride na dan tudi skrivno Dreymanovo udejstvovanje na zahodni strani železne zavese ter s tem povoji Wieslerjevega literarnega prebujanja. A ko se dogajanje premakne za nekaj let naprej, v čas po padcu berlinskega zidu, in ko zagledate vse tiste arhive in gore papirja, ki so neme priče tako imenovanih tajnih operativnih postopkov, si ne morete kaj, da v njih ne bi ugledali neke sorte produkcije in režije, neke sorte igre in drame – neke sorte izprijene, nore, eksperimentalne umetnosti. In kar Življenje drugih tako briljantno interpretira, je umetno generiran teater, v katerem je po taktih socialističnega režima plesala celotna vzhodna družba.

8/10

IMDb

Življenje drugih

web metrics

 
Objavo lahko komentiraš, ali pa s svojega bloga pustiš trackback. RSS 2.0

5 komentarjev

  1. mrXfilm » Oskarji 2007 pravi:

    [...] Tujejezični film: Življenje drugih [...]

    9.07.2007 ob 18:59

  2. blitz blitz pravi:

    Meni se je zdel fantastičen. Najprej sem malo debelo gledal zaradi pripovedovalca, v bistvu pa tak način še bolje pričara realsocialistično klimo. Sem pred časom pisal o njem: http://blitz.blog.siol.net/2007/03/17/zivljenje-drugih/

    9.07.2007 ob 19:25

  3. lukav lukav pravi:

    Tega Ulricha Mühea je pa prav škoda :/.

    19.08.2007 ob 21:38

  4. mrXfilm » Zbogom, Lenin! pravi:

    [...] v dokumentarcih in kompilacijah arhivskih posnetkov, med katerimi posebno mesto nosita Leipzig jeseni in Zid, v zadnjih letih pa na površje vse pogosteje prihajajo tudi fiktivne zgodbe na dotično temo – naj ob bok leta 2003 posnetemu naslovnemu izdelku postavim le lucidno, z oskarjem nagrajeno moralko Življenje drugih. [...]

    9.11.2009 ob 18:45

  5. mrXfilm » Ropar pravi:

    [...] pa ne označujemo renesanse nemškega mainstreama na krilih filmov, kot so Zbogom, Lenin, Propad in Življenje drugih, kakor bi sprva neuko pomislili; v resnici pod tem imenom pojmujemo razcvet produkcijsko [...]

    20.11.2010 ob 18:51

Komentiraj

Komentiranje iz tujine je omogočeno zgolj prijavljenim uporabnikom !